Jubileumconcert Uni Ducenti – 16 mei 2017, Bozar Brussel

Prof. Veronique Van Speybroeck praat met Zijne Majesteit de Koning in het voorprogramma van Uni Ducenti /

Doctoraatsstudent van het Centrum voor Moleculaire Modellering, Kevin Hendrickx dirigeert ensembles van Gent en Luik in Bozar /

De koren en orkesten van de UGent en de Université de Liège brachten op 16 mei 2017 een prestigieus concert in Bozar om de gezamenlijke oprichting van beide universiteiten te vieren. Zijne majesteit de Koning woonde het concert bij ter gelegenheid van de 200ste verjaardag van de Universiteit Gent en Université Liège.

Voorafgaand aan het concert praatte Zijne Majesteit de Koning met wetenschappers van beide universiteiten die reeds jarenlang samenwerken in het kader van de Interuniversitaire attractiepolen (IAP). Prof. V. Van Speybroeck en Prof. C. Jerome lichtten zo de diepgaande samenwerking tussen beide instellingen toe omtrent hun gecombineerd experimenteel en computationeel onderzoek naar nieuwe functionele materialen.

Aan het concert namen alle universitaire ensembles van beide instellingen deel. Zo onder meer ook het Alumni- en Personeelsorkest van de UGent (www.continuo-ugent.be), onder leiding van CMM doctoraatsstudent Kevin Hendrickx. Kevin Hendrickx voert doctoraatsonderzoek uit onder leiding van Prof. Van Speybroeck (Centrum voor moleculaire modellering) en Prof. Van der Voort (Centre for Ordered Materials). Hij leidde de ensembles door Jean Sibelius’ Andante Festivo en nam als 1 van 4 dirigenten deel aan de creatie van Antifoon, een nieuw werk van Wim Hendrickx, componist in residentie van deFilharmonie, een complexe surroundcompositie die ter ere van dit event geschreven is. Naast deze werken stonden op het programma nog Brahms’ Akademische Festoverture, als eerbetoon aan het studentenleven, Sleep van Eric Whitacre en Meridian van Ola Gjeilo.

(Picture by Hilde Christeans, Universiteit Gent)